Migrant zkt toekomst

Pieter-Paul Verhaeghe, Koen Van der Bracht en Bart Van de Putte  – ‘Migrant zkt toekomst’ – Uitgeverij Garant– 145 blz.

Pieter-Paul Verhaeghe is historicus en socioloog. Hij onderzoekt de maatschappelijke positie van etnische minderheden aan de vakgroep Sociologie van de Universiteit Gent. Koen Van der Bracht is historicus en socioloog en onderzoekt de huwelijkspatronen en religiositeit van etnische minderheden in Europa aan dezelfde vakgroep als Pieter-Paul. Bart Van de Putte tenslotte is historicus en professor. Hij bestudeert sociaaldemografische veranderingen doorheen de tijd.

Beoordeling: 3.5 out of 5 stars (3,5 / 5)

Op tijd en stond lees ik een boek over een thema, niet om mij nadien specialist te noemen dan wel om er toch iets meer over af te weten dan wat de reguliere media ons dagelijks voorkauwt en tracht te laten slikken. Migratie en diversiteit zijn thema’s die nauwelijks nog uit de media zijn weg te slaan en sinds de electorale doorbraak van het (toenmalige) Vlaams Blok zijn deze topics heikele politieke thema’s gebleven. Beide kleuren ze bijna dagelijks de waan van de dag én hebben, binnen de publieke opinie, op zijn minst één ding gemeen: de argumenten die moeten dienen om beide in een kwaad daglicht te stellen zitten steeds vol vooroordelen. En die vooroordelen zijn dan weer regelmatig gestoeld op onvolledige info.

Als je ergens een discussie hoort over migranten dan volgen vrijwel zeker de woorden Turk of Marokkaan. Het gaat echter vrijwel nooit over hun sociale positie in de maatschappij en nooit hoor je iets over de plaats die de nieuwe migrantengroepen zoals de Bulgaren, Slowaken en Polen innemen. Nochtans, zij zijn er ook.

Wat dit boek tot een must read maakt, en jawel voor iedereen, is de manier waarop het is onderbouwd, met stevige data voortvloeiend uit veel research. De auteurs analyseren met uniek cijfermateriaal de trends van het afgelopen decennium op het vlak van werken, wonen en huwen. Het boek is opgebouwd rond drie concepten: etnische netwerken, etnische enclaves en een etnische mozaïek waardoor het verhaal stevig onderbouwd is.

De auteurs schetsen bovendien de verschillen tussen de oude én de nieuwe migratie en maken vele zaken bespreekbaar, laten je daardoor ook constant zelf nadenken. Nieuw voor mij was bijvoorbeeld dat de enclavevorming bij het ontstaan van de migratie helemaal niet bestond, het werd bij wijze van zeggen gekweekt door ons maatschappelijk model. De mozaïek schetst dan weer hoe migranten hun leefomstandigheden zich verhouden tot hun sociale positie. Vervang het woord migrant door Belg en je zal verstomd staan van de parallellen die je trekken kan.

Vervolgens bogen de atuers zich ook over de ‘nieuwe’ Gentse migranten uit het Midden- en Oost-Europa en bekeken hun, meestal precaire, arbeidsomstandigheden. Het lijkt in onze voorgevormde denkwereld niet mogelijk, maar er zijn wel degelijk grote verschillen tussen de Bulgaarse en de Slowaakse Gentenaar. Om er maar één voorbeeld uit te pakken.

Het boek leest bijzonder vlot en geeft de lezer de mogelijkheid om eens verder te kijken dan de neus lang is. Bovendien doet het ook regelmatig de wenkbrauwen fronzen. Hoe heeft de integratie zo lang kunnen duren, of wat te denken van het stedelijk (wan)beleid dat daarbij is gevoerd? En waarom is die sociale kloof nog steeds zo prominent aanwezig na meer dan vijftig jaar immigratie in Vlaanderen?

Je zal het wel al gesnopen hebben, als je er in begint heb je het boek in een wip en een knip uit en wat mij betreft is het dus een absolute aanrader voor iedereen!

•
  •