Bericht aan De lijn: “All I want for Christmas…”

Op 30 november van dit jaar stapt een vriendin van mij op aan de halte Montigny van tramlijn 8. De eindbestemming is halte De Bist met buslijn 17. Ze had hiervoor netjes haar M ticket geactiveerd.

Het is op die buslijn dat ze controle krijgt, en tot haar eigen verbazing een PV ziet worden uitgeschreven. De argumentatie: “Je moet maar zelf weten wanneer je uur verstreken is.”

Voor kerst kreeg ze de rekening in de bus: 107 euro boete. Want haar M-ticket was 7 minuten verstreken.

Op het schrijven van De Lijn lees ik dat het om een administratieve boete gaat waarbij men ook nog schrijft: “Aangezien u zich niet in staat van recidive bevindt, bedraagt de boete 107,00 euro.

Nu weet ik wel dat een M-ticket slechts een uur geldig is, maar ik weet ook dat je met je Lijnkaart (saldokaart) de rit altijd ten volle mag uitrijden. Wat ik niet weet is vanwaar het verschil komt. Waarom het verschil nodig is? Het M-ticket kost €1.80 en dat op de tramkaart €1.60. Duurder maar minder service, of bezie ik dat verkeerd?

Op de website van De lijn staat het volgende : Lijnkaart (saldokaart) – Per rit mag je 60 minuten meereizen op alle bussen en trams. Na 60 minuten kan je niet meer overstappen. Je mag wel nog je rit op hetzelfde voertuig afronden.

Feedback deel 1 : Een kleine rondvraag leert mij dat er toch heel wat mensen zijn die dit niet weten blijkbaar.

Ik weet ook dat als ik ergens parkeer en betaal met SMS, dat ik steeds word verwittigd wanneer mijn ticket verlopen is. En nu weet ik ook dat jullie die service bij het M-ticket niet aanbieden. Wat wel waar is, dat is dat jullie, na de activatie van het ticket, een bericht laten verschijnen waarop het einduur vermeld staat.

Feedback deel 2 : Net zoals die rondvraag mij duidelijk maakt dat het gros van de mensen het M-ticket activeert en de GSM vervolgens wegsteekt.

Op jullie schrijven lees ik het volgende: “Elementen van verweer ontvangen binnen de termijn van 30 dagen na datum vaststelling, kunnen om procedureredenen niet worden meegenomen in de beoordeling van het dossier.”

Feedback deel 3 : Mijn vriendin heeft gebruik gemaakt van haar recht om een verweer naar jullie te versturen. Een e-mail op 1/12, een aangetekend schrijven op 12/12 het welke jullie ontvingen op 14/12. Tot op heden ontving ze nog niet één keer antwoord.

Op de website van De Lijn staat te lezen: Ga je niet akkoord met het proces-verbaal, dan kan je reageren bij onze dienst Administratieve Boetes. Dit kan enkel schriftelijk of per e-mail aan:

De Lijn – Dienst Administratieve Boetes
Postbus 10000
2800 Mechelen
boetes@delijn.be

Ik denk dus dat ze in regel is met wat jullie vragen. Voor alle zekerheid verstuurde ze vandaag een tweede aangetekende brief.

Ondertussen ontving ze dus echter wel al de boete. Wat ik dan weer een beetje raar vind.

Op de website van De Lijn staat te lezen: Binnen de 60 dagen na de vaststelling laat de dienst Administratieve Boetes je per (aangetekende) brief weten of je al dan niet een boete krijgt. Wordt de boete bevestigd, dan moet je binnen de 30 dagen betalen via het overschrijvingsformulier dat bij de brief zit.

Die 60 dagen zijn nog niet verstreken en tock steekt de boete al in de bus. Ergens loopt er volgens mij iets mis.

Soit.

Beste mensen van De lijn,

Iemand die betaalde voor haar M-ticket en enkele minuutjes te lang op jullie verbinding zat bestraffen met een administratieve boete van 107 euro, gaat dat er niet wat over?

Zou ik jullie mogen vragen om haar te behandelen als klant van De Lijn? Haar te antwoorden en de boete in te trekken.

Zou ik jullie ook mogen vragen om het uitrijden van de rit tussen Lijnkaart (saldokaart) en M-ticket gelijk te trekken zodat mensen niet extra hoeven bij te betalen.

En zou ik jullie mogen vragen om te bekijken of je iets kan verbeteren aan het M-ticket, opdat alles voor iedereen duidelijk is, op eender welk moment van de rit.

Ik weet het, ik vraag waarschijnlijk veel. Maar voor een alleenstaande moeder met twee kinderen, mensen die me nauw aan het hart liggen wil ik gerust veel vragen. Het PV-nummer is 1981001781

Prettige feestdagen.

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.