Antwerpen en het circulatieplan: een goed idee?!

Het is de eerste week van Pasen. Zes uur ’s morgens start ik de wagen richting het werk. Dat ligt op de Scheldelaan, ergens in het Antwerpse havengebied. Met de wagen is dat een goede twintig minuutjes vanuit Zwijndrecht, met de fiets iets meer dan drie kwartier. Ik heb uitzonderlijk voor de wagen gekozen omdat ik de komende dagen wat mobieler moet zijn op die Scheldelaan. Bovendien, het is vakantie. Druk zal het dus niet zijn. Toch?

Het is 6u20 en ondertussen ben ik al tien minuten aan het aanschuiven, voor wat een file zal worden die gedurende 45 minuten voor stress en extra vervuiling zorgt. ’s Avonds kies ik eieren voor mijn geld en pak ik de Liefkenshoektunnel naar huis.

De volgende ochtend pak ik diezelfde Liefkenshoektunnel richting het werk. Mij gaan ze immers geen twee keer hebben liggen! Kostprijs van dat grapje is net geen acht euro. Tching, tching. Kassa, kassa.

Om elf uur zit de halve werkdag er op. Nu zal er zeker geen file meer zijn in Antwerpen. Pasen en op de middag? No way! Ik rijd de Scheldelaan af, richting konijnenpijp in Antwerpen.

Yes way dus. Dikke yes way verdomme!

Tot aan de Royerssluis gaat alles goed. Richting Kattendijkdok staat alles stil. Letterlijk. De rest van de rit die normaal maximaal vijf minuutjes in beslag neemt, die wordt door de verkeerschaos genaamd Antwerpen verhoogd naar één uur en een kwartier.

Wat moet dat hier zijn als het geen vakantieperiode is?!

Slim naar Antwerpen doe je dus best niet met de wagen. Daarom heb ik de dag nadien toch maar terug de fiets genomen. Op de Burchtse dijk de lift in richting Antwerpen, om aan de andere kant vast te stellen dat daar de lift stuk is. Nog maar eens. En nog maar eens geen waarschuwing te lezen aan de andere kant. Nergens dus.

Prutsers verdomme.

Teruggedraaid, dezelfde lift van daarnet maar dan nu naar boven genomen, en verder gefietst richting de voetgangerstunnel. Daar aangekomen bleken de roltrappen buiten dienst te zijn. Een overvolle lift verplaatst zich van LO naar de stadskant om boven de deuren te openen aan het Sint-Jansvliet. Ook daar zijn werken aan de gang en worden alle mensen die uit de tunnel komen samengeperst in een trechter, waar dan ook nog eens de mensen die richting tunnel gaan mee door moeten.

Alle dagen hebben mensen daar woorden met elkaar. Ik wacht op de eerste die op de vuist gaan, voor zover dat ondertussen al niet gebeurd is natuurlijk. Wie verzint er eigenlijk al die onzin?!

Als fietser draai ik dan af richting de Plantinkaai om daar vervolgens volledig aan mijn lot te worden overgelaten. Betonblokken versperren een veilige overgang. Alle dagen moet ik mezelf tussen de auto’s door laveren, om tot op het fietspad te geraken.

Normaal gezien heb ik dan het ergste achter de rug. Maar wat is er tegenwoordig nog normaal in Antwerpen?

De brug aan het Kattendijkdok is afgesloten. Een omleiding stuurt ons tussen de vrachtwagens en bulldozers door richting een ijzeren bruggetje van maximaal één meter breed. Je moet dus wachten tot diegenen aan de overkant hebben overgestoken en als de laatste halverwege het bruggetje is, en er komt er nog ene aangereden, dan zal je nog wat langer moeten blijven wachten.

Na de file met de wagen staan we dus nu in de file met de fiets.

Eens we het bruggetje over zijn spelen we opnieuw Nitro Circus met alle dumpers en andere voertuigen die op de werf rijden. Pasen beste mensen. Pasen in Antwerpen.

En dan is er deze week. Deze week is er geen ontkomen meer aan in de voetgangerstunnel. Aan het einde van de werkdag staat iedereen er in de file. Voetgangers en fietsers, niet zo vrolijk naast elkaar. Opnieuw doen de roltrappen het niet. Allemaal samen staan ze in de file op het Sint-Jansvliet, in de voetgangerstunnel en op LO.

Zucht.

En terwijl ik in de file sta met mijn fiets, zitten er duizenden mensen in de file met de wagen op de parking. Ik bedoel dé stad. Overal. Alle dagen opnieuw. Het is een probleem dat nooit meer zal weggaan, maar enkel en alleen zal toenemen. De bouw van extra parkings zal voor nog meer miserie zorgen. We mogen ons in Antwerpen stilaan beginnen vergelijken met die Japanse pendelaars die schoentrekker gewijs in de trein worden gewrongen.

Draai en keer het zoveel je wil, er is maar één oplossing. Duizend en één studies bewijzen het voor onze gezondheid, evenveel steden tonen ons hoe het moet. Dat het kan. Antwerpen moet autoluw worden, en als het effe kan zelfs autovrij. Het circulatieplan is de toekomst. Bovendien heeft het ciruculatieplan het voordeel van de duidelijkheid.

En neen, mensen die in de stad wonen gaan geen boodschappen doen met de wagen. Tenzij de klagers het dan over de benewagen hebben. Die benenwagen zal via een circulatieplan meer tijd en ruimte krijgen. Bovendien zijn de klagers meestal geen inwoners van Antwerpen. Echt waar, check het maar eens in de reacties.

Ook de middenstand zal niet over kop gaan. Onder het vorige stadsbestuur werd de as van aan het centraal station tot aan de kade reeds grotendeels autoluw gemaakt. Het toerisme steeg, net zoals het aantal Antwerpenaren die terug trots werden op hun stad en ze massaal terug begonnen op te zoeken. Net zoals al die parkingbewoners die hun weg ernaar terugvonden.

En wat de discussie rond het openbaar vervoer betreft, dat is dezelfde als die rond de kip en het ei. Deze Vlaamse regering maakte het openbaar vervoer duurder, schrapte tal van verbindingen,… Kortom ze bouwt de dienstverlening zienderogen af. Willen we dat een halt toeroepen dan kan dat op twee manieren. Of je zorgt ervoor dat op het Vlaamse niveau anderen de teugels in handen krijgen, of je doet dat in de Vlaamse steden. En als andere Vlaamse steden in navolging van Hasselt en Gent autoluw, of autovrij, worden dan zal men uiteindelijk niet anders kunnen dan op het Vlaamse niveau te investeren in degelijk openbaar vervoer.

De eindconclusie is simpel. De stad Antwerpen is klaar voor echte verandering. Echte ideeën in plaats van commerciële LEZ-zones die zorgen voor meer uitstoot. Weg van de keuze voor meer auto’s die zorgen voor meer slachtoffers.

Tijd dat we kiezen voor minder file’s, meer openbaar vervoer en een betere levenskwaliteit.

Spread the love
  • 35
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    35
    Shares

Geef een reactie