Atvwoz: openbaar vervoer

Gisteren nog eens een uitzending van #atvwoz meegepikt. Weekends hebben de neiging van druk, en vooral zwaar, te zijn. En toegegeven, niet elke uitzending is aan mij besteed. Maar die van gisteren dus wel.

Voor zover het nog nodig zou zijn wil ik hier even reclame maken voor ‘WIL’. Het blijkt immers de doorbraak te zijn voor schrijver slash, romancier slash, theaterauteur slash,… simpelweg creatieve geest Jeroen Olyslaegers. Ik ben er zelf in begonnen en eerlijk waar, eens de beschrijvende schrijfstijl is binnen gesijpeld, valt het boek nog moeilijk weg te leggen. De verloren uren nachtrust die de sater mij ontsteelt, die neem ik er echter met plezier bij. Het is één van die weinige boeken waarvan je zal zeggen dat het jammer is dat hij uit is.

Ook voor halalhero wil ik even reclame maken. Via hen kan je halalmaaltijden en ingrediënten bij je thuis laten leveren. Halal, dat is eten dat volledig in orde is met alle Islamitische voorschriften rond voedsel. En dat is een markt die elk jaar met zo’n 10 procent groeit, en alleen in Europa al goed is voor zo’n 90 miljard euro. Iedereen denkt dan verkeerdelijk aan een keuken met enkel couscous. Niets is minder waar. Mosselen met frietjes kunnen ook halal zijn. Of zoals ze zelf zeggen: “Van vol-au-vent tot cupcakes”. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Sigal Rabinovitz is dan weer de oprichtster van sling.be, een ‘positive lifestyle community’ voor singles. Het is eens wat anders dan dating! Laat je inspireren en ontmoet op een ongedwongen manier andere singles. Als je jezelf afvraagt of sling iets is voor jouw, dan surf je best even naar http://www.sling.be/about-sling/is-sling-iets-voor-mij/

De laatste in het rijtje was Kris Peeters. Sommige mensen moet je tegen zichzelf beschermen. Kris Peeters is er zo eentje. Dat Antwerpen het centrum van de wereld is, dat weten wij allemaal. Maar Peeters wil maar niet begrijpen dat een Antwerpenaar nog liever Jef de roze papegaai als burgemeester ziet dan Peeters. Stopt ermee, ge ga uw eigen onsterfelijk belachelijk maken.

Et voila, we kunnen over naar het tweede deel. Mobiliteit in Antwerpen met als aanzet de discussie rond de dienstverlening van De lijn, die tijdelijk gaat worden afgebouwd. Aan tafel specialist openbaar vervoer Herman Welter. Annick De Ridder, Tom Meeuws en W.F. Schiltz.

Het moet me van het hart en ik heb het nogal eens gezegd: “Waarom duiken met de regelmaat van de klok dezelfde namen op in atvwoz?” Sterker nog, wat is de bijdrage van een De Ridder tijdens een debat? Met haar aan tafel weet je dat een respectvolle discussie onmogelijk is. Mensen onderbreken. Smoelen trekken en zij gooit er geheid een halve waarheid, of volle leugen, tegenaan om het volledige debat te herleiden tot nul.

Gisteren was daar geen uitzondering op. Nauwelijks enkele minuten ver zei ze zonder schroom dat het aanbod niet zou worden afgebouwd. Ze noemde het een kwakkelverhaal. Nochtans is De Lijn zelf komen vertellen dat er te weinig aanwervingen zijn gedaan waardoor men wel degelijk minder aanbod kan brengen dan nu.

Schiltz en Meeuws probeerden de inhoud terug in het debat te krijgen, zij het met tegengestelde visies. Schiltz opende de deur voor meerdere spelers binnen de dienstverlening, en dus verdere privatisering. Het argument dat één speler geen dienstverlening kan organiseren gaat evenwel niet op. Wie elders in de wereld het openbaar vervoer gebruikt kan 101 (staats)bedrijven opnoemen die verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer. Transport of London, een overheidsorgaan dat ook verantwoordelijk is voor onder meer het busvervoer en de Docklands Light Railway , verzorgt de Underground in Londen. In de volksmond spreekt men van the Tube en wie in Londen is geweest weet dat het daar top is. Barcelona heeft twee metronetten: een netwerk van de TMB en een netwerk van de FGC. De eerste is een openbaar vervoersbedrijf van de stad, de tweede het Catalaanse spoorwegbedrijf. Van Scandinavië tot Portugal bewijst men het ongelijk van Schiltz.

Meeuws hield dan weer een pleidooi voor meer investeringen en een uitbreiding van het aanbod. Maar ook voor een slimmere aanpak van de organisatie van het openbaar vervoer. Het is echt wel de idiotie ten top dat trams en bussen samen met het verkeer stilstaan.

Het blijft daarom een onbegrijpelijke keuze van het stadsbestuur om de auto terug naar de stad te lokken door het bouwen van extra parkings. Vorige week stonden er meer dan tien auto’s aan  te schuiven, bijna tot aan fotowinkel Grobet, om te kunnen parkeren in parking Groenplaats. En De Ridder roept dan dat we de auto’s niet moeten wegpesten uit de stad. Wat een onzin! Je moet ervoor zorgen dat het openbaar vervoer aantrekkelijk is om tot in de stad te geraken. Opnieuw zie je in tal van steden buiten de stad parkeerplaatsen met openbaar vervoer dat constant aan en af rijdt. Waarom ze dan bij ons kiezen om nog meer auto’s in ons verkeersinfarct te proppen, dat is voor mij onbegrijpelijk.

Herman Welter legde enkele malen de vinger op de wonde maar uiteindelijk is het allemaal heel simpel: “Het draait om de keuzes die je maakt.” En dit stadbestuur maakt, zoals de vorigen, foute keuzes. Meer trams, meer bussen en minder auto’s. Betere fietsgelegenheden en een autoluwe binnenstad, dat heeft Antwerpen nodig.

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.