‘Ik ben Vlaming. Mag ik ook fier zijn?’

De affichecampagne van het Minderhedenforum roept vraagtekens op. Waarom maakt men gebruik van een logo dat de connotaties van discriminatie en racisme in zich draagt? En waarom zou je fier moeten zijn om Vlaming te zijn. Geboren worden is immers geen prestatie, het is een geluksfactor. Een medaille winnen op de Olympische spelen, dat is bijvoorbeeld iets om fier op te zijn. Al kan je dat evengoed zijn op een atleet die de Olympische spelen boycot omwille van de wantoestanden voor, tijdens en na de spelen. Om effe twee uitersten te benoemen.

Geslaagd of niet?

Maar stel dat je dat ontwerper van de affiche bent, van de campagne. Dan heb je bepaalde doelen voor ogen en één van die doelen is ervoor zorgen dat je campagne opgemerkt gaat worden. Ze haalde het nationale nieuws. Als Pr-verantwoordelijke, of dergelijke, en de firma voor wie ik de campagne maak zou ik dus zeggen: “Dik geslaagd!”

Afgaande op de vele wansmakelijke reacties bij de online media veroorzaakt de campagne daarentegen ook een bevestiging van de racistische Vlaamse onderstroom. En daarover kan je jezelf afvragen of dat wel de beste keuze is natuurlijk.

Maar wat dan met de boodschap?

Is er eigenlijk iemand geweest die aan de ontwerper is gaan vragen wat zijn, of haar, boodschap was? De bedoeling achter het ontwerp? Ik bedoel maar, iedereen kan er een uitleg aan geven. Momenteel is de vraag die dan veelal gesteld wordt die van: “Waarom dat logo”? Maar je kan het gebruik van dat logo, met de negatieve bijklank, volgens mij ook bekijken als een enorm statement. Raak gekozen dus.

Want het gebruik van een ingeburgerd logo bij een segment van de bevolking zorgt er eigenlijk voor dat de vraag rechtstreeks wordt gesteld aan zij die dit logo gebruiken. Aan zij die de boodschap in dit logo uitdragen. Personen die steeds weer ontkennen van racistisch te zijn, en te discrimineren, die worden nu gevraagd om kleur te bekennen.

Om gewoonweg te antwoorden op een simpele vraag: “Wanneer zal ik voor jullie een Vlaming zijn, of ben ik er al één?”

Oorverdovende stilte = oorverdovend succes

Na de dood van het 15-jarig Marokkaans jongetje kon de politieke recuperatie niet snel genoeg gaan. Ontkenningen, straffe uitspraken en schuld doorschuiven volgden elkaar in sneltempo op. De sociale media werd overspoeld met statements allerhande.

En nu?

De racisten van het Vals Belang winden er geen doekjes om. Ze zijn geen Vlaming in de ogen van Filip De Winter. De papieren voorzitter zwijgt in alle talen en zegt daarmee ook alles.

En ook bij Nva blijft het verbazend stil. Geen tweet van Theo en/of Jan. Geen reacties  van Liesbeth of Zuhal. En ook het groot orakel hult zich in complete stilte. Nochtans was het enige dat nodig was geweest in de media antwoorden met :”Ja natuurlijk zijn jullie Vlamingen!” De zinsnede: “En daar moeten jullie inderdaad fier op zijn”, mocht hij er wat mij betreft achter gooien.

Maar niets dus. Nul komma nul. “Nougatbolleuh!”, zeggen ze in Antwerpen.

Het stilzwijgen zegt zoveel

Je kan de keuze van het logo dus ook bekijken als een tactische zet, en op dit moment één die werkt. Althans wat mij betreft. Het is een bevestiging dat politieke partijen de onderstroom aan discriminatie, en het racisme dat hiermee gepaard gaat, koesteren. Dat ze het niet vol willen bestrijden, eerder onderhands willen blijven voeden.

Het stilzwijgen zegt zoveel, raakt de essentie van de discussie en onder andere daarom is de campagne voor mij gelukt.

Spread the love
  • 38
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    38
    Shares

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.