Wat is efficiënter: 1 trein voor 10 mensen, of geen trein?

De nieuwjaarsbrieven staan voor de deur en politici gaan de mond weer vol hebben over hoe zij hun verantwoordelijkheid namen, alles netjes afgelijnd binnen het neoliberale dogma van de efficiëntie. Gevolgen van dat neoliberale dogma zijn de vernietiging van duizenden banen alsook die van de openbare dienstverlening bij de NMBS.

En de vraag die niemand zich lijkt te stellen is de volgende: “Wat is efficiënter: één trein voor tien mensen, of geen trein?

Stel: Je hebt tien mensen en die nemen dagelijks de trein. Het zijn de enige reizigers die er gebruik van maken. ’s Morgens met zijn tienen vertrekken en ’s avonds terug naar huis.

Politieke efficiëntie

Politici bekijken efficiëntie altijd vanuit het financiële oogpunt. Meer met minder en van die dingen. We kennen het wel. En of het nu het openbaar vervoer van De Lijn is, of het treinverkeer van de NMBS, niemand lijkt te ontsnappen aan dat neoliberale dogma.

Een kosten baten analyse is snel gemaakt. Een treinhalte, chauffeur, conducteur,… En dat allemaal voor een schamele tien reizigers. Verlieslatend! Afschaffen die handel.

Geen efficiëntie vanuit de reiziger zijn oogpunt

Die tien mensen spelen dus hun treinverbinding kwijt. Ze spelen bovendien ook hun aansluiting kwijt die buiten, aan elk station, op hen wachtte. Nu begeven ze zich ’s morgens naar een bushalte. Stappen op, stappen over en proberen zelf de meest efficiënte verbinding te regelen.

Alle dagen veel vroeger opstaan, veel later thuis. Opgedrongen veranderingen ondergaan in het dagelijkse leven. Kinderen die vroeger op de dag naar school moeten en het avondeten dat wordt verlaat. Misschien was één van die tien wel een schoolgaand kind?

De vraag is dan ook simpel: “Welke efficiëntie is het belangrijkst?!”

Werkende mensen betalen belastingen die onder andere gebruikt moeten worden om openbare dienstverlening te organiseren. De politieke efficiëntie is dan ook puur volksbedrog. Een regering bepaalt hoeveel geld er vanuit die belastingen naar openbare dienstverlening gaat en op die manier is zij verantwoordelijk voor die tien reizigers.

De regering beslist of die verbinding blijft of niet, en dus rechtstreeks over de invulling van die tien mensen hun 24 uren in één dag.

Trein, tram, bus in verhouding met belastinggeld hoeft maar efficiënt te zijn vanuit één oogpunt: dat van de reiziger. De belastingbetaler moet zo goedkoop mogelijk, zo snel mogelijk geraken waar hij/zij wil geraken en dat zonder wagen. Dat is de enige efficiëntie die telt bij deze openbare dienstverlening!

De waarheid is dat onze regering er volop voor kiest om minder middelen toe te kennen aan de openbare dienstverlening om ze uiteindelijk te kunnen privatiseren binnen haar neoliberale agenda. Openbare dienstverlening moet plaatsmaken voor maximale winstverlening. En dan verliest de efficiëntie, lees de dienstverlening voor de belastingbetaler, het altijd!

Spread the love
  • 128
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    129
    Gedeeld

Leave A Comment?

U bent geen robot, toch? * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.