“13 reasons why”: zoveel redenen om te kijken!

Ondertussen hebben de meesten onder jullie wel al gehoord van de nieuwe Netflix-hit: “13 reasons why.” De serie kreeg ondertussen de term controversieel opgekleefd en de commentaren draaien non-stop rond de zelfdoding van Hannah Baker. Het thema staat natuurlijk centraal maar wie enkel dat heeft gezien, die heeft heel slecht gekeken. De serie is immers confronterend op zoveel meer niveaus en de totaal on-Amerikaanse manier van brengen zorgt bovendien aan een rollercoaster van emoties, zonder dat je één keer het gevoel hebt van nu gaan ze er over.

Het centrale thema

Hannah Baker heeft zelfmoord gepleegd en op 13 audiocassettes doet ze haar relaas van de opeenstapeling van feiten die haar zover brachten. De opdracht voor de mensen die er op staan is simpel: je beluistert de 13 audiocassettes en op het einde geef je ze door naar de volgende persoon, tot de cirkel rond is.

Zelfdoding is geen simpel thema, en de realistische weergave zorgt ervoor dat je aan het scherm vastgekluisterd zit. Een onderhuidse boodschap tijdens de 13 afleveringen is evenwel dat niet iedereen feiten even zwaar ervaart. Dat wat voor de ene pesten is voor de andere plagen is. Het niet (her)kennen van de gevolgen is schokkend maar een bittere realiteit. Voor vrienden, ouders, medeleerlingen, de school,…

Maar 13 reasons why is zoveel meer

Er zit echter in elke aflevering nog een andere boodschap. Omdat de makers de problemen ook bekijken vanuit de ogen van de persoon van het moment. Diegene die dus op één van de audiocassettes staat. En dat maakt de reeks zo uniek. Ben je ietwat sociaal onaangepast zoals dat heet? Loop je er nooit de kantjes af, ben je in alles stipt en ontgaan de meest basale sociale interacties aan je voorbij? Dan zal Clay Jensen ongetwijfeld je hart stelen.

Ik wil niet teveel prijsgeven maar licht toch al graag een tipje van de sluier want er zijn meerdere karakters die allemaal hun eigen verhaal vertellen. Een rode draad in elke aflevering dus.

Ben je holebi dan is de innerlijke strijd bij het openen van de spreekwoordelijke kast er zo een. Is je gezinssituatie te beschrijven met de term marginaal? Ben je een atleet die van binnenuit voelt dat hij niet kan voldoen aan de gecreëerde verwachtingen van buitenaf? Hebben je ouders een beeld waarvan je weet dat je er nooit kan voldoen? Of wil voldoen! Ben je…

A must see!

“13 reasons why”, moet zowat een van de sterkste series zijn die ik ooit zag. Waarin tieners zoeken naar antwoorden terwijl ze zichzelf verliezen in wat anderen denken, doen en zeggen. Over ouders die hun kinderen willen helpen maar daar moeilijk in slagen. Omwille de uitdagingen van het tiener zijn evenzeer als die van het ouderschap. Het gaat ook over de interpersoonlijke reacties rond al die acties. Van egoïsme in zijn meest groteske vorm, tot groepsdruk op verschillende niveaus.

De serie verdiend het om gezien te worden en ze verdiend vooral om in al haar boodschappen besproken te worden. A must see en eigenlijk zou aflevering 1 al moeten klaar staan bij u.

Mijn score: 5 Stars (5 / 5)

•