Logarska Dolina: wondermooi

We nemen afscheid van Ptuj en trekken richting Davograd. Onze eerste tussenstop richting de Logharvallei. Na de bewoonde brouwerij stellen we ons al lachend de vraag wat dit weer gaat geven. Nergens staan zulke ‘bezienswaardigheden’ aangegeven maar dit wordt de vakantie waar we ze tenminste allemaal zullen vinden. Althans, dat is de belofte die we elkaar maken.

In Davograd wacht ons een ex-Gestapo gevangenis, omgetoverd tot oorlogsmuseum met als trekpleisters enkele graffiti tekeningen die de folteringen uit het verleden illustreren. En ja hoor, het is weer van dat. Niets te vinden, maar we geven niet op en duiken bar Wolf binnen. ‘Only one has key, he not here now. Bad for tourism!’ Een kleine vijftig meter verder pronkt het gemeentehuis en door één van de vensters werpen we een blik naar binnen. Voila, we hebben het tenminste gevonden.

Next stop: Mezica quary.We arriveren als er reeds een dertigtal zingende Slovenen als sardientjes in treinwagonnetjes vertrekkensklaar staan. Voor mijn vrouwtje en mij halen ze nog snel een extra treintje en met slechts één wagonnetje zetten we luttele minuten later de achtervolging in. Een rit van een kwartier brengt ons 542 meter onder de grond. De onwaarschijnlijke snelheid tijdens de afdaling zorgt constant voor een oorverdovend geratel en het aan -of uitschakelen van de bijhorende mijnlamp doet ons een eerste keer afdwalen naar de tijd van toen.

De rondleiding duurt anderhalf uur. In de 16de eeuw ging de mijn open en ze sloot pas in 1994. Zink en koper werden ontgonnen. Zoals elders ontsnapte niemand aan de lokroep van het geld. Vrouwen en kinderen daalden mee af en deden hun taak. De eeuwen ontginning kende echter niet één enkele ramp. Bij elke afdaling werden de hoofden geteld en niemand ging terug naar de oppervlakte zolang er een mede kompel ontbrak.

Onderweg gaat het licht eens uit, letterlijk. Die paar seconden lijken een eeuwigheid. We konden ons er iets bij voorstellen toen onze gids vertelde dat men vroeger uren in het donker moest wachten om gered te worden door de collega’, als er al eens iets mis ging.

De mijn neemt je ook mee door de geschiedenis van de ontginning heen. Met houten ladders en drilboren die stuk per stuk in de mijn werden gedragen, wachtend op assemblage tot reuze machines van een dertigtal jaar geleden.

Na slechts anderhalf uur ondergronds te hebben gezeten was het eerste contact met de stralende zon ook iets om over na te denken.

Een korte tussenstop later, met herten carpaccio, betreden we de Logharvallei in Logarska Dolina. Zeven euro moeten we betalen om het beschermde gebied te mogen binnen rijden. Woorden schieten hier te kort. Onder de indruk van zoveel natuurlijke schoonheid pakken we bij aankomst zelfs de valiezen niet uit de koffer. We trekken onze stapschoenen aan en onze tred brengt ons, via het ‘Pot po Logarski’ pad, door de ongerepte natuur van de vallei richting de waterval Rinka. Aan de bergwand naast de waterval hangt het rotscafé Orlovo Gnezdo. Het geeft een machtig gevoel over het dal te kunnen loeren alsof je in een adelaarsnest zou zitten. Niet voor niets de bijnaam van deze kroeg.

IMG_7293

De vier à vijf kilometer terug gaan iets sneller maar al bij al toch een mooie drie uren gewandeld in een stuk beschermd natuur. Het is iets wat we als mensen te weinig doen, zulke pareltjes beschermen.

Tips

  • Het oorlogsmuseum in Davograd bezoek je dus best op een weekdag, als het gemeentehuis geopend is.
  • De Mijn in Mezica kent vier trajecten met elk een eigen ingang. Met de trein kan je twee maal per dag. Om 11u en 15u. Prijs: €9 per persoon. Met de fiets gaan er ook enkele tochten van telkens anderhalf uur. De eerste begint om 9uur ’s morgens. Een derde ingang neemt je mee op een boottocht van 4uur en voor de geologen onder ons is er een special trail waarbij je 10 à 12 uur je hartje kan ophalen.
  • Er zijn slechts enkele verblijfsplaatsen in Logarska Dolina en het is de moeite waard om er te overnachten. ’s Avonds vanuit je hangmat de sterrenhemel bewonderen, het blijft iets speciaals.
Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave A Comment?

U bent geen robot, toch? * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.